Kanaari vein

Oli aeg kui Tenerife veine hinnati kogu maailmas. Mis juhtus eduka Kanaari veiniga?
16 sajand oli suurte muutuste aeg. Hispaania suurendas oma valdusi Uues Maailmas ja kogu Euroopa õppis vaimustusega tundma uusi kultuure.
Kanaari saarte strateegiline asukoht täpselt Euroopa ja Uue Maailma vahelisel kaubandusteel kindlustas neile rolli oluliste sadamatena.

Kanaari saartel valmistatud Malmsey (Malvasia) vein oli eriti populaarne Inglismaal kus usuti et ta teravdab mõistust ning parandab verd. Rikkalik magus Malvasia vein voolas regulaarselt kristallpokaalidesse Euroopa rikastes majapidamistes ning kuningakodades.
Kanaari veini on toodetud saarestikus 15 sajandi lõpust. 1519 aastal kehtestati kaubanduslikud suhted Kanaaride ja tolleaegse Inglismaa kõige olulisema sadamalinna, Bristoli vahel mis kindlustas selle, et saarestiku veinitööstus sai õitseda kolm pikka sajandit. Kõige edukam oli periood aastast 1550 kuni 1670.

Tenerife muutus magnetiks välismaiste kapitalistide jaoks. Aastal 1550 moodustasid inglased ja hollandlased 3 protsenti saare elanikkonnast.
Firma The Canary Island Company loodi Londonis aastal 1665 sooviga saavutada monopol Kanaari veini müümisel Inglismaale. Inglise kaupmeeste agressiivne kauplemisstiil tekitas aga Tenerifel rahulolematust.

Ühel juuliõhtul aastal 1666 avasid 300-400 maskides meest Garachico linna veinikeldri uksed. Nad lõhkusid ära ühe vaadi teise järel, vein voolas jõgedena mööda tänavaid.
Kanaari veini müük oli aga hakanud selleks ajaks langema. Londonis oli Malvasia hind kahekordistunud. Ületootmine, haigused ja kvaliteedilangus ähvardasid Kanaari veini pikaaegset ülemvõimu.

1679 aastal maksis vaat (umbes 477 liitrit ) Kanaari veini 36 inglise naela, Malaga vein maksis samal ajal 32 naela. Müük Inglismaale langes 10000 tünnini aastas, kõigest 20 protsenti sellest mis oli olnud sajand varem.
Veelgi ohtlikum võistleja oli Madeira, sarnane magus vein mida valmistati Portugalis.
Kõige tipuks abiellus kuningas Charles II portugali printsessi Braganza Catherine 'iga ning see ergutas Madeira müüki. Madeira kogus järkjärgult populaarsust ning 1700-ndate aastate alguses toodeti Kanaari saarestikus kõigest 2500 tünni veini aastas.
18 sajandi lõpul müüdi Malvasia veini Madeira nime all. Irooniline on, et kui varem oli just Malvasia see mida nii tihti jäljendati, siis nüüd olid rollid vahetunud.
Võlts-Madeira oli küllalt minev kaup inglismaa kolooniates Ameerikas, aidates seega saare veinitööstusele taas jalad alla saada aga Euroopa turul enam populaarsust ei saavutanud.
Viimastel aastatel on Kanaaride veinitööstus hakanud taas kosuma.